Мезоліт на теренах світу
10 000 - 6 500 до н.е.
Мезолітичні культури мали принципові спільні риси, оскільки їх профіль формувався насамперед як відповідь на зміни навколишнього середовища в післяльодовиковий період. Разом із тим, на різних континентах закономірно існувала досить суттєва специфіка. І вона значною мірою визначила подальший розвиток цивілізації на цих теренах.
Мезолітичні культури мали принципові спільні риси, оскільки їх профіль формувався насамперед як відповідь на зміни навколишнього середовища в післяльодовиковий період. Разом із тим, на різних континентах закономірно існувала досить суттєва специфіка. І вона значною мірою визначила подальший розвиток цивілізації на цих теренах.
Розвиток людства в мезоліті
10 000 - 6 500 до н.е.
Мезоліт це час прискорення розвитку людства. У сфері технологій розповсюджується застосування мікролітів. Накопичувались нові знання про навколишній світ. Збагачується і ускладнюється духовне життя. На жаль, такий розвиток мав і зворотний бік: зростання населення провокує постійні криваві війни між сусідніми племенами мисливців за території.
Мезоліт в праУкраїні
10 000 - 6 500 до н.е.
Протягом біля 3500 років мезоліту на величезних просторах майбутньої України в різні періоди існувало всього біля десятка археологічних культур. Вони пристосовувались до суттєво відмінних кліматичних умов і надалі стали предками різних народів. Для нас найбільш важливо, що серед них були й ті, що стали етнічним ядром української нації.
Культури мезоліту в праУкраїні
10 000 - 6 500 до н.е.
Протягом близько 3500 років мезоліту на величезних просторах майбутньої України в різні періоди існувало всього біля десятка археологічних культур. Вони пристосовувались до суттєво відмінних кліматичних умов і надалі стали предками різних народів. Для нас найбільш важливо, що серед них були й ті, що стали етнічним ядром української нації.
Час вогню та каміння
Книга 1: Людинотворення кам'яної доби
Істота, що не боялась вогню, твариною однозначно вже не була. Та чи можна було назвати її людиною? Бо у цієї істоти ще не було особистості. 40 000 років тому, в час вогню та каміння, вона, ця істота, тільки вчились уявляти, думати словами, відрізняти минуле від майбутнього та зберігати знання. Людська особистість ще тільки почала творитись. Про те, як вона поставала і як це діялось на теренах майбутньої України говориться в цій книзі.
Час мавпи
Від епохи жорстокості до початку цивілізації
Клімат пом’якшується, способи мисливства удосконалюються. Життя стає простішим і приємнішим? Але зростання населення призводить до повсюдних міжплемінних війн за мисливські угіддя. Коріння їх жорстокості — в поведінці наших тваринних предків. Але зла мавпа в нас навчилась маскуватись за архетипом Захисника. Докорінним розв'язанням тисячолітньої проблеми стає перехід до цивілізованого життя.
Психоархеологія: навіщо
За історичними подіями бачимо мислення їх творців
Відомий афоризм твердить, що «Історія вчить тому, що вона нічому не вчить». Дійсно, в часописах ми бачимо, як здається, нескінченне повторення тих самих людських помилок. Але якщо бачимо, що ніяк не навчимося засвоювати певні уроки, то чи не спробувати щось змінити в самому навчанні? Підхід, який ми називаємо Психологічною археологією, є саме такою спробою.
Космографія внутрішнього Світу
Спираємось на класичну модель Карла Юнга
З чого починається особистість? Навіщо наша пам’ять зберігає досвід предків. Структура особистості: класична модель Карла Юнга. Ядро внутрішньої галактики: Я та Персона. Що за межею: Тінь та колективне несвідоме. Юрба всередині нас: субособистості. Взірці поведінки: архетипи в колективному несвідомому. Кристалізація особистості та національний характер.
Архетипи — звідки вони?
Як формується те, що нас формує
Засади нашого мислення: спеціалізація мозкових півкуль та стереобачення реальності. Мислення предків: коли півкулі мозку діють окремо. Неконтрольована уява: звідкіля з’являються боги. Перемога розуму над уявою: коли і як це сталось. Вони ще тут: архетипи давнини транслюються через нейромережі мозку. Досліджуємо коріння: психологічна археологія вивчає формування національних архетипів через історію нашого народу.
Як живе пам'ять пращурів
Генетичне наслідування вражень
Ми всі дещо чули про нейронні мережі, які є підґрунтям роботи мозку. А також про генетичну пам’ять, через яку наслідуємо риси пращурів. І ще - про особливе закарбовування в пам’яті тих, подій, які супроводжувались сильними емоціями. Тож зберемо все це до купи, щоб зрозуміти, як можемо пам’ятати те, що коїлось із нашими далекими предками.
Про археологічні культури
Що це і які ознаки розглядаємо
Коли мандруємо іншими країнами, то звертаємо увагу на відмінності в бутті людей. Але зазвичай це досить поверхневий погляд. Археологія ж дуже прискипливо аналізує те, як жили люди різних стародавніх культур і розкладає все по полицях. Знайомлячись із життям пращурів, ми будемо спиратись саме на підхід та доробки цієї науки. Нагадаємо, що матеріали цього розділу відображаються також на нашій Мапі часів.
Громадський устрій
Громада як фундамент суспільства
Сьогодні слово «громадянин» для нас перш за все асоціюється із державою. Ми — громадяни України і, як такі, маємо певні права та обов’язки, вболіваємо за свою Країну, яку вважаємо Батьківщиною. Все вірно. Але за цим очевидним сенсом звичного слова лежить ще один більш глибинний шар. Бо громадянин це вочевидь член громади. І поняття громади як соціального інституту має історію значно глибшу, ніж у держав. Отже познайомимось із цією історією.



У наших сусідів


Терени сучасної південної та східної Молдови в мезоліті заселяли послідовно люди осокорівської, кукрецької та гребениківської культур. Румунську Трансільванія, Мунтенію та Добруджу, а також західну Молдову в 9 500 році до Р.Х. заселили вихідці з північної Франції та Бельгії, люди тарденаузької (інша назва бейронської) культури. Невеликі групи тарденаузців звідси проникли на землі Бесарабії та в Крим. В долині Дунаю існувала невелика культура Шела-Кладовей, яка виникла на основі місцевого пізньопалеолітичного та прибулого лепенськовірського населення.

Угорщина в мезоліті була заселена переважно людьми тарденаузької культури.

Землі Словаччини заселяло змішане населення, що складалось з мігрантів із західної Європи. У південно-західній Словаччині приблизно в 7 000 до Р.Х. поселилась група людей совтерської культури, вихідців з південної Франції. На півночі Словаччини жили свідерці, а на сході тарденаузці.

Між 11 000 та 9 500 роками до Р.Х. всю територію Польщі, східну частину Німеччини, південь Білорусі та північ України населяли люди свідерської культури. Близько 9 500 року до Р.Х. на теренах центральної Польщі та Сілезії жили люди коморніцької культури, яка належала до лінгбійського кола культур. На півночі Польщі, у Помор’ї близько 6 500 року до Р.Х. з’явилась хойницько-п'єньківська культура, багато в чому близька до інших культур лінгбійського кола. Приблизно в той же час в центральній Польщі з’явилась яніславицька культура, яка поступово поширилась до України та Білорусі, а в лісистій та болотистій північно-східній Польщі — кунданська культура, ​​нащадок свідерської культури.

Окрім свідерської, яніславицької, кунданської та кудлаївської культур, на півночі Білорусі, починаючи з 7 000 року до Р.Х. і до 3 000 до Р.Х. існувала близька до свідерської німанська культура.

Європейська частина Росії за часів мезоліту була заселена переважно нащадками культур лінгбійського культурного кола, які поширювались у вигляді міграційного потоку її носіїв через лісові терени України, Білорусі та країн Балтії. У межиріччі Волги та Ками в 7 000 — 6 000 роках до Р.Х. існувала прикамська культура. В 7 000 — 5 500 роках до Р.Х. на північному узбережжі Онезького озера була поширена онезька культура, найвідомішою пам’яткою якої є Оленеострівський могильник.



Загалом в Європі


На початку раннього мезоліту на Північно-Європейській рівнині, яка нещодавно звільнилась від льоду, перші мешканці цих регіонів, люди аренсбурзької та гамбурзької культур, продовжували полювати на північних оленів та лосів. Тим часом, в зоні помірних лісів Європи в результаті еволюції європейського населення часів верхнього палеоліту почали виникати мезолітичні культури, такі як азілійська, тарденуазька, саветерська та монтадійська. У Піренеях і в багатьох районах північної та західної Європи благородний олень і дикі свині стали основною здобиччю, тоді як на півночі та на півдні Європи є докази спеціалізованого морського рибальства. Перехідна між мадленською індустрією верхнього палеоліту та мезолітом азілійська культура на теренах Франції та Німеччини поширалась між 11 000 та 9 000 роками до Р.Х. Азілійську культуру традиційно вважають початком культурних та технологічних адаптацій до післяльодовикового середовища в Європі.

Близько 9 000 до Р.Х. в північній Європі й Британії з’являється культура Маглемозе, яку у Скандинавії змінила культура Конгемозе. Трохи пізніше в Данії та Скандинавії поширюється культура Ертебелле, датована 5300 — 3950 роками до Р.Х. Тарденуазський етап європейського мезоліту датується 8 000 — 6 000 роками до Р.Х. Тарденаузька культура з’явилась у північній Франції, звідки окремі групи тарденаузців поширювались по різних гегіонах Європи, в тому числі і в Україні. Елементи тарденуазської культури присутні в багатьої локальних європейських культурах від Іберії до Швеції, за винятком Британії. В південно-західній Франції та на Піренейському півострові між 8 000 та 7 000 роками до Р.Х. поширюється совтерська культура, носії якої частково переселяються на Британські острови. Вірогідно, саме совтерці заклали підвалини майбутнього Стоунхенджу. На півночі Іспанії в 6 000 — 5 000 роках до Р.Х. існує астурійська культура.

Відносна стабільність клімату в південно-східній Європі, порівняно з північною та західною Європою, уможливила більш ранній початок мезолітичних змін в цій частині континенту. Свою роль відіграло ще й те, що Балканський півострів був частиною Причорноморського рефугіуму за часів пізнього палеоліту. Мезолітична лепенськовірська культура (інша назва культура Залізних Воріт), поширена на території сучасних Сербії та Румунії, датується періодом між 13 000 та 6 000 роками до Р.Х. Поселення Лепенскі Вір, яке існувало між 9 500 та 7 500 роках до Р.Х. і яке називають першим містом Європи, складалось з одного великого населеного пункту та приблизно десятка сіл-сателітів. Культура Сескло, поширена на території центральної Греції між 7 500 та 6 000 роками до Р.Х., вже знала кераміку та одомашнену велику рогату худобу і була перехідною між мезолітом на неолітом.



В Азії


На Близькому Сході перехід до мезолітичного способу господарства розпочався приблизно 15 000 років тому. Саме цей регіон став для більшої частини сусідніх територій джерелом нових культурно-господарських впливів. Мігранти з Близького Сходу просувались на північ та схід трьома шляхами: через Балкани, Кавказ і через Прикаспій у Середню Азію. Вплив близькосхідних культур чітко простежується у формах геометричних мікролітів.

Однією з ключових близькосхідних культур була натуфійська, якій на ранній стадії її існування було властиве полювання та інтенсивне збиральництво. Між 9 000 та 8 000 роками до Р.Х. натуфійці переходять до осілого способу життя. Близько 9 000 року до Р.Х. було засновано перше поселення на місці Єрихону — найстарішого міста світу. Серед знахідок з натуфійських поселень дуже характерними є крем’яні серпи, зернотерки, ступки та товкачі та, ймовірно, леза мотик, які свідчать про те, що рослинна їжа була важливою частиною раціону.

Рівень початкового культивування рослин та одомашнення тварин був обмежений передгірною та міжгірською долинною зоною, яка обрамляє ланцюг нагір’я Загрос – Таурус – Ліван навколо великого сточища верхів’їв річок Тигр–Євфрат і Кархех–Карун та їхніх приток, поширюючись на частини Іранського та Анатолійського плоскогір'їв та півдня Балканського півострова. Пшениця, ячмінь, вівці, кози, велика рогата худоба та свині, а також, можливо, собака-вовк, все ще існують у своєму дикому стані в цих регіонах. Між 6 700 та 5 200 роками до Р.Х на сході Малої Азії та південному заході Ірану існувала загроська ранньоземлеробська культура.

В південному та східному Прикаспії численні мезолітичні пам'ятки найчастіше розташовуються на берегах водойм та річищ рік. Основним заняттям мезолітичного населення цього регіону було полювання та лов осетрових риб, а також збирання рослин і молюсків. У мезолітичних шарах гроту Джебел на терені сучасної Туркменії, датованих 8 000 — 7 000 роками до Р.Х., виявлено кістки одомашнених кіз та овець. Артефакти цієї культури мають багато аналогій з археологічними матеріалами, знайденими як на південь — наприклад, в Іраці (зарзіанська культура), так і на північ від — на південному Уралі, у Приураллі та Заураллі. Це відображає шляхи міграцій стародавнього населення. На південному Уралі досліджено стоянки янгельської культури, яка існувала тут між 9 000 та 7 000 роками до Р.Х. Мезолітичні культури Кавказу (імеретинська, тріалетська та чеська), час існування яких від 8 000 до Р.Х. до 7 000 року до Р.Х., були тісно пов’язані з зарзіанською культурою, а також з населенням степового північного Причорномор'я.

Осіле життя, яке передбачає перехід від пошуку їжі до землеробства та скотарства, почалося в південній Азії приблизно в 7 000 до Р.Х. Перші свідчення землеробства знайдено в Мехргарху на терені сучасного Пакистану. В Китаї, в долині рік Янцзи та Хуанхе, починаючи з 8 000 до Р.Х. з’являється ціла низка ранньоземлеробських культур. Однією з найдовговічніших мезолітичних культур стала японська культура мисливців-збирачів та ранніх землеробів Дзьомон, яка існувала з 13 000 року до Р.Х. до 300 до Р.Х. Відповідно до археологічної періодизації, період Дзьомон відповідає мезоліту й неоліту. Розвиток мезолітичних культур Далекого Сходу відбувався під впливом культур сусідніх територій — Китаю та Японських островів.

Епоха мезоліту і заселення північного Сибіру почалась 7 000-6 000 років тому в період кліматичного оптимуму. Мезолітичні поселення в районі озера Байкал демонструють тривалий і поступовий перехід від палеоліту до неоліту. Найпівнічніше людське поселення часів мезоліту знаходилось на одному з островів на півночі Новосибірського архіпелагу. Тамтешні люди полювали на північного оленя, білого ведмедя та інших тварин, використовували приручених упряжних собак. Уральський регіон був тісно пов'язаний як з північноросійськими, так і західносибірськими культурами. Культури Середнього Уралу відомі своїми дерев'яними зображеннями лосів, водоплавних птахів та ідолів, знайдених в торф'яних болотах. Культурні зв'язки між північною Балтією та північно-західним Сибіром вказують на безперервність аж до раннього історичного періоду проживання тут предків угро-фінських народів.



В Африці


В Африці пам’яток мезоліту не так багато, як в інших частинах Старого Світу. Між 13 000 та 9 000 роками до Р.Х. у Верхньому Єгипті (сучасний південний Єгипет) існувала каданська культура, люди якої докладали систематичних зусиль для поливу, догляду та збору врожаю диких місцевих рослин, хоча й не одомашнили їх. Існує багато свідчень конфліктів між окремими групами каданської культури: близько 40 відсотків людей, похованих на кладовищі Джебель Сахаба поблизу кордону з Суданом на річці Ніл, мають ознаки смертельних ран, завданих списами та стрілами.

Між 8 000 та 2 700 роками до Р.Х. в сучасному Тунісі та Алжирі була поширена капсіанська культура. У цей період пустеля Сахара була відкритою саваною, схожою на сучасну Східну Африку з середземноморськими лісами в горах. Люди капсіанської культури належали до двох антропологічних типів: протосередземноморського та палеоберберського. Вирощування пшениці, ячменю та льону, ймовірно, були азіатськими винаходами, які вперше потрапили в Африку через дельту Нілу. Однак, принаймні один з сортів пшениці, можливо, походить з Ефіопії. Всю південну та східну Африку, починаючи з 6 000 років до Р.Х., заселяла єдина культурно-етнічна спільнота, так звана вілтонська культура, яка існувала в непорушному стані аж до початку залізної доби. У Південній Африці збереглись зразки наскального мистецтва, виконані людьми Вілтона.



В Америці


Археологічна періодизація Американського континенту відрізається від періодизації Старого Світу і містить у собі наступні п’ять етапів: літичний (кам’яний) етап охоплює собою період від заселення Америки людьми сучасного анатомічного типу до приблизно 8 000 року до Р.Х.; архаїчний етап — між 8 000 та 1 000 роками до Р.Х.; етап формування сільськогосподарських культур — від 1000 до Р.Х. до 500 н.е.; класичний етап ранніх цивілізацій — між 500 та 1 200 роками нашої ери; посткласичний етап.
Сухопутний міст між Азією та Америкою (так звана Берінгія) затонув приблизно 10 000 років тому.

Перші чітко датовані культури в Новому Світі відносяться до 13 500 —10 000 років до Р.Х. У цей період у Північній Америці відомі дві різні традиції: палео-індіанські мисливці на велику дичину Великих рівнин та східної частини Північної Америки й народи пустельної культури західного регіону. До найдавніших палео-індіанських культур належать культури Кловіс, а, згодом, Фолсом. Інший різновид палео-індійської культури, сучасний культурам Кловіса та Фолсома, залишив свої сліди в долині Мехіко.

На заході США в пустельних та напівпустельних районах штату Юта приблизно в 9000 році до Р.Х. виникла так звана пустельна культура, люди якої окрім каміння, з якого виготовляли сокири та леза, інтенсивно використовували практично всі ресурси свого середовища існування, спеціалізуючись на використанні рослинних волокон для широкого спектру знарядь, включаючи мотузки, сітки, кошики, сандалі й пастки. Важливою особливістю цієї культури є зернотерки, які використовувались для подрібнення насіння. В мексиканському штаті Тамауліпас були знайдені пам’ятки пустельної культури, датовані 6 500 роком до Р.Х. і пов’язані з найдавнішими відомими культивованими рослинами в Новому Світі — кабачками, перцем і квасолею. У 8 000 році до Р.Х. люди досягли Магелланової протоки, себто південного краю Нового Світу.



В Австралії та Океанії


В Австралії триває кам’яна доба. Острови Океанії незаселені.
Як жили праукраїнці
Психоархеологія України